Trenger du hjelp?

Under finner du svar på spørsmålene som oftest blir stilt. Hvis det er noe du trenger hjelp med kan du kontakte oss ved å trykke på det røde chatteikonet i høyre hjørne av siden.

Vi er tilgjengelige på chat fra klokken 15:00 - 23:00 man 1.- fre 5.mars og 12:00 - 23:00 lør 6. - søn 7.mars

Du kan også sende en e-post til [email protected]

Når kan jeg begynne å se film på Digital Human? Allerede fra 26. februar klokken 12:00 vil du kunne sikre deg de filmene du ønsker å se under årets festival. Så raskt den er leid og lagt til i ditt bibliotek, vil du være sikret muligheten til å kunne se den filmen. Filmene vil bli gjort tilgjengelige for strømming først 1.mars klokken 19:00.

Generelle spørsmål

Hvilke filmer kan jeg se på den digitale festivalen? Du kan se alle filmene på årets program. Årets digitale festival byr på 44 filmer.

Hva koster det å leie en film? Det koster 65 kr å leie en film, men vi tilbyr enkelte filmer for kun 20 kr. Du betaler med andre ord kun for de filmene du vil se. Når du leier en film kan du begynne å spille den av når som helst i løpet av festivalperioden. Filmen er tilgjengelig i 48 timer fra du trykker play for første gang.

Kan jeg få refundert en leid film? Nei, å leie filmen er bindende selv om du ikke har sett den. Har du tekniske problemer med avspilling, så les nøye gjennom teksten her og ta kontakt med oss dersom du fortsatt ikke klarer å få spilt av filmen.

Tilbyr dere festivalpass? Nei, vi har dessverre ikke mulighet til å tilby festivalpass til den digitale festivalen.

Må jeg opprette en brukerkonto for å se filmer? Ja, du må opprette en bruker på vår digitale plattform. Det gjør du enkelt ved å klikke “Create Account” øverst i høyre hjørne, og oppgi din e-postadresse og et passord.

Hva skjer hvis jeg glemmer passordet mitt? Klikk “Glemt passord” på Logg inn-siden og fyll inn e-postadressen du brukte når du opprettet kontoen. En link for å tilbakestille passordet ditt blir da sendt til din e-post.

Oppretter jeg et abonnement? Nei, du trenger ikke opprette et abonnement. Du betaler for kun filmene du velger å leie. For å leie filmer må du derimot opprette en bruker på vår digitale plattform.

Jeg har fått en promokode, hvordan bruker jeg den? Når du trykker på knappen for å leie en film, vil du se alternativet “Jeg har en promokode” i betalingsvinduet. Huk av denne, og du vil få mulighet til å skrive inn koden din.

Kan man se Digital Human i utlandet? Nei, plattformen er begrenset til bruk i Norge.

Kan filmer bli utsolgt? Ja! Filmene kan bli utsolgt, på samme måte som forestillinger blir utsolgt på kino. Nesten alle filmene på programmet har et begrenset antall visninger.

Kan jeg se om det er få visninger igjen av en film? Nei, dessverre. Filmene vises enten som tilgjengelige eller utsolgt.

Hvor lenge er filmene tilgjengelig? Filmene fra årets festivalprogram er tilgjengelige fra 1.mars klokken 19:00 til 14. mars klokken 23:59.

Et utvalg filmer vil kun være tilgjengelig fra 1. mars klokken 19:00 til 7.mars klokken 23:59. Disse filmene er: City Hall The Coconut Revolution Flukt Mai Khoi and the Dissidents Generasjon Utøya Gunda Blue Code of Silence

Hvordan kan jeg se Digital Human på tv-en min? Én løsning er å koble datamaskinen til tv-en direkte ved hjelp av en HDMI-kabel og se film via nettleseren på datamaskinen. Du kan også strømme filmene til tv-en via Apple AirPlay fra mobiltelefonen eller iPaden din. Har du en Android enhet (versjon 6.0 eller nyere) så kan du se film med Chrome eller caste til Chromecast.

Tekniske spørsmål

Hva er systemkravene? Du kan strømme på datamaskiner som bruker Windows 7+, og Intel-baserte Mac-maskiner med OSX 10.12+. Du kan også strømme på Android-nettbrett og telefoner som bruker Chrome og på iPhone og iPad som bruker Safari. Du trenger også en internettforbindelse via bredbånd eller fiber – modem vil ikke fungere. Under finner du en full liste over det som kreves for å strømme.

Hva er kravene for Windows-datamaskiner? Windows 7, Windows 8.1 eller Windows 10. Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge, Internet Explorer eller Opera. Vi anbefaler at du bruker den nyeste versjonen av din nettleser, siden det kan hende at eldre versjoner ikke vil fungere. Internet Explorer på Windows 7 støttes ikke lenger.

Hva er kravene på Mac? Mac OSX 10.12 eller nyere. Google Chrome, Firefox, Safari, eller Opera. Vi anbefaler at du bruker den nyeste versjonen av din nettleser, siden det kan hende at eldre versjoner ikke vil fungere. Det er inntil videre et kjent problem med undertekster i Safari på Mac-datamaskiner, men vi jobber med utvikleren for å få det fikset. Det fungerer vanligvis hvis man forsøker i Google Chrome i stedet.

Kan jeg strømme innhold på min iPhone/iPad? Ja, du kan se innhold ved bruk av Safari, noe som krever iOS 11.2 eller nyere. Vi anbefaler at du bruker den nyeste versjonen av din nettleser, siden det kan hende at eldre versjoner ikke vil fungere.

Kan jeg se innhold på min Android-enhet? Ja, du kan strømme innhold ved å bruke Chrome, noe som krever Android 6.0 eller nyere. Vi anbefaler at du bruker den nyeste versjonen av din nettleser, siden det kan hende at eldre versjoner ikke vil fungere.

Jeg får ikke til å strømme noe av innholdet. Hva er det som skjer? Sjekk minimumskravene for strømmene til enheten du bruker over. Vi anbefaler at du oppgraderer til den nyeste versjonen av din nettleser. Vi bruker tilpasset bitrate-strømming, noe som betyr at strømmekvaliteten vil tilpasse seg din internetthastighet. For høyoppløselig (HD) strømming anbefaler bredbånd, kabel eller fibertilkobling.

Hvorfor stopper videoen opp, eller spiller ikke jevnt? Hvis din internettforbindelse er svak eller ujevn, kan du oppleve problemer ved avspilling. Prøv å senke bithastigheten i avspilleren.

Kan jeg strømme innhold via Chromecast? Ja, du kan Chromecaste fra en Chrome nettleser på PC, Mac og mobiltelefon, eller Chrome-nettleseren og Android-enheter.

Kan jeg strømme innhold via AirPlay? Ja, du kan strømme innhold via AirPlay fra en iPhone nettleser på PC og Mac, eller Chrome-nettleseren på Android-enheter.

English.

What are the system requirements?

You can watch on PCs running Windows 7+, and Intel-based Macs running OSX 10.12+. You can also watch on Android tablets and phones using Chrome and on iPhones and iPads using Safari. You will need a broadband or fibre internet connection - dial up will not work. You’ll find a complete list of requirements below.

What are the requirements for Windows computers?

Windows 7, Windows 8.1 or Windows 10.
Content can be played using Microsoft Edge or Internet Explorer 11, as these use PlayReady.

Internet Explorer on Windows 7 is no longer supported.
You will need a broadband or fibre internet connection - dial up will not work.


What are the requirements for Mac computers?

Mac OSX 10.12 or later.

You will need a broadband or fibre internet connection - dial up will not work.


Can I watch content on my iPhone/iPad?

Yes, you can watch content using Safari and this requires iOS 11.2 or later. We recommend using the latest version of your browser as earlier versions may not be supported.

Can I watch content on my Android Device?

Yes, you can watch content using Chrome and this requires Android 6.0 or later. We recommend using the latest version of your browser as earlier versions may not be supported.

I can’t stream any of the content, what’s going on?

Check your minimum system requirements above. We recommend that you update to the latest version of your browser.
We use adaptive bitrate streaming which means the streaming quality will automatically adjust based on your internet speed. For High Definition (HD) streaming we recommend VDSL, cable or fibre connections as we cannot guarantee consistent HD streaming on ADSL.

What happens if I forget my password?

Simply click Forgot your password on the Sign In page, enter the email address you used when you created an account and a link to reset your password will be sent to you.

Why does video playback stall or not play smoothly?

If your internet connection is poor or inconsistent you may experience problems during playback. Try lowering the playback bitrate.

Can I Chromecast content?

You can not Chromecast from a Chrome web browser on PC and Mac computers.